Reumatoidná artritída

Reumatoidná artritída je zápalové autoimunitné ochorenie, ktoré je charakterizované nešpecifickým zápalom periférnych kĺbov. Do kĺbov sa infiltrujú zápalové bunky a dochádza k hypertrofií synoviálnej membrány, ktorá vyživuje a chráni kĺby pred poškodením. Klinicky možno reumatoidnú artritídu opísať ako symetrickú polyartritídu, ktorá postihuje primárne drobné kĺby ruky a kĺby radiokarpálne, s predĺženou rannou stuhnutosťou.

Výskyt

Reumatoidná artritída postihuje 1% dospelej populácie a je častejšia 2-3× u žien. Príznaky sa rozvíjajú najčastejšie medzi 20. a 40. rokom života. Existuje však aj juvenilná reumatoidná artritída, ktorá postihuje predovšetkým veľké kĺby.

Etiopatogenéza

Spúšťací faktor ochorenia nie je doposiaľ známy. Pravdepodobná je účasť ako dedičných, tak i vonkajších faktorov. Alely HLA DR 4 a DR 1 možno nájsť asi u 90% chorých. Ako vonkajší faktor sa predpokladá vírusová alebo bakteriálna infekcia, ktorá zrejme spôsobí počiatočnú aktiváciu imunitného systému.

Príznaky:

prodromálne (predchádzajú vlastným prejavom choroby)
         subfebrílie
         chudnutie
         únava
kĺbové
         bolesť (najskôr drobných kĺbov)
         ranná stuhnutosť, zdurenie
         obmedzenie pohyblivosti
         deformity kĺbov a ankylózy
         koža na prstoch je lesklá, hladká, atrofická
mimokĺbové
         očné príznaky
         nervové poškodenie
         anémia

Reumatoidná artritída je príčinou zníženej pracovnej schopnosti a v najhorších prípadoch môže dôjsť k trvalej invalidite.

Liečba

Pacientom s artritídou sú predpisované nesteroidné antireumatiká, ktoré potláčajú bolesť a zápal. Ďalej sa používajú kortikoidy, ktoré priamo ovplyvňujú imunitný systém. Do popredia sa dostáva aj biologická liečba.

Neoddeliteľnou súčasťou liečby sú tiež najrôznejšie manuálne metódy fyzioterapie, ktoré sú tou najdôležitejšou súčasťou liečby a môžu výrazne zlepšiť a predĺžiť kvalitu života. Z fyzikálnej liečby sú vhodné parafínové zábaly, vírivé kúpele, cvičenie v bazéne, na kĺby ruky ultrazvuk a laser, ergoterapia a ďalej veľmi účinná kryoterapia (liečba chladom).

Mimoriadne účinný chladivý gél na prírodnej báze je gél Biofreeze - prípravok proti bolesti svalov, kĺbov a chrbta, ktorý je však vďaka absencii analgetických látok šetrný k vášmu organizmu. Vďaka unikátnemu zloženiu, ktorého hlavnou zložkou je prírodný mentol, dosahuje naozaj prekvapivých výsledkov.

Dôležitá je včasná diagnóza a zahájenie liečby počas čo najkratšej doby od nástupu prvých príznakov tejto choroby, aby sa zastavila progresia a nedochádzalo k nevratnému poškodeniu kĺbov.

Viac si môžete prečítať v článku Rozdiel medzi osteoartrózou a reumatoidnou artritídou.