Využitie lokálnej chladovej terapie

Veľmi obľúbenou a rozšírenou metódou v rámci športu a rehabilitácie je aplikácia chladu, čiže negatívna termoterapia. Patrí medzi ňu celková termoterapia napríklad formou kryokomory, ďalej potom lokálna negatívna termoterapia. V nasledujúcom článku si priblížime, aké účinky má práve lokálna aplikácia chladu na ľudský organizmus, v akých formách ju je možné aplikovať a kedy je vhodné ju využiť.

Spophy-Coolant-sprej-200-ml

V zdravotníctve je asi najčastejšie používanou formou lokálnej chladovej terapie aplikácia gélového vrecka. Využíva sa v rade zdravotníckych zariadení najčastejšie v pooperačnej fáze, kedy je hlavným cieľom zbaviť pacienta bolesti a zmierniť opuch. V športe je veľmi populárne využitie chladivých sprejov. Tieto spreje sú veľmi praktickou súčasťou výbavy športového fyzioterapeuta. Za seba môžem odporučiť tento Spophy chladivý sprej. Produkt je vysoko efektívny vďaka veľmi nízkej teplote, ktorou na tkanivá pôsobí. Aplikácia je veľmi jednoduchá a bezpečná. Je skvelým pomocníkom pri akútnych drobných zraneniach, dokáže znížiť športovcovi bolesť a naštartovať hojivý proces v zranenej oblasti. Pred aplikáciou je ale nutné brať do úvahy prípadnú chladovú alergiu či inú neznášanlivosť jedinca.

Spophy-Coolant-sa-aplikuje-rychlo-a-bezpecne

Účinky chladu na tkanivá

V prvej fáze aplikácie dochádza k vazokonstrikcii, čiže zúženiu ciev a zníženiu ich priepustnosti. V takej chvíli sa do tkanív nenaplavuje príliš veľké množstvo toxínov, zápalových mediátorov a tekutín, účinok je v tej chvíli predovšetkým protizápalový a antiedematický. Chlad pôsobí na nervové zakončenia v danej oblasti, znecitlivuje ich a obmedzuje tak tok bolestivých signálov do centrálnej nervovej sústavy. Vyplavuje do oblasti endorfíny, ktoré tu tiež pôsobia analgeticky. Pre pacienta v akútnej fáze zranenia je tento efekt zo subjektívneho hľadiska najvýznamnejší. Vďaka týmto účinkom môže byť chlad používaný ako lokálne anestetikum pri drobných chirurgických výkonoch. V druhej fáze naopak dochádza k vazodilatácii, teda k rozšíreniu ciev a zvýšeniu ich priepustnosti. Dochádza k zrýchleniu metabolizmu, prísunu živín a kyslíka a naopak odplaveniu metabolitov. Tkanivá sa v tejto fáze regenerujú.

Spray_1_upraveno kopie (2)

Kedy využiť lokálnu chladovú terapiu?

Ako pri mnohých ďalších metódach aj tu platí pravidlo individuálneho prístupu. Niektorí jedinci chlad zle znášajú, pre niekoho naopak chlad predstavuje veľkú úľavu. Primárne sa odporúča využívať chladivý účinok v akútnych fázach zranenia či pri skorých pooperačných stavoch. V tejto chvíli chceme dosiahnuť redukciu opuchu a znecitlivenie daného miesta a využiť tak účinky vazokonstrikcie. Pri chronických bolestiach by sme však skôr chceli podporovať voľný prísun a prietok živín tkanív, preto sa aplikácia chladu odporúča skôr práve pre akútne stavy. V každom prípade platí, že aplikácia chladu by pre udržanie účinku nemala byť stála, ale s prestávkami.

Technika Stretch and Spray

Rada by som sa zmienila o špeciálnej fyzioterapeutickej technike Stretch and Spray. Ide o metódu terapie trigger pointov vo svale. Spočíva v aplikácii chladivého spreja na hypertónny sval a jeho následné pretiahnutie do maximálnej dĺžky. Celkový mechanizmus účinku metódy Spray and Stretch spočíva v kombinácii účinkov chladiaceho spreja a preťahovania svalov. Chladiaci sprej znižuje citlivosť na bolesť v mieste aplikácie a umožňuje hlbšie a komfortnejšie preťahovanie svalov. Naťahovanie svalov potom pomáha uvoľniť svalové napätie a zlepšiť pohyblivosť, čo vedie k zníženiu bolesti a zlepšeniu funkcie postihnutej oblasti. Ide o nešpecifickú metódu a na rozdiel napríklad od terapie trigger pointov suchou ihlou pôsobí táto metóda na všetky vlákna svalu. Avšak verím, že pri správne nastavenej terapii je táto metóda dobrým pomocníkom v rámci terapie svalových disbalancií.

Autorka článku je fyzioterapeutka Fakultnej Thomayerovej nemocice v Prahe